vi är olika.

kognitivt perspektiv. människans sätt att tänka, tolka, fatta beslut m.m. beror på tidigare erfarenheter och mönster. en människas känslomässiga reaktioner orsakas av ens sätt att tänka. vi alla tänker olika, för vi har alla olika erfarenheter i bagaget. vi alla reagerar olika, för vi alla har olika erfarenheter och tänker olika. man kan inte jämföra människor så.

vissa saker är viktigare för andra. radar man upp tio människor som får uppleva samma sak, så kan man ge sig fan på att alla reagerar olika. vissa kanske är känsliga för orättvisor, för att de kan koppla ihop jobbiga minnen med det. andra kanske har annorlunda erfarenheter av orättvisor, och kan hantera det på ett annat sätt. vissa kanske är väldigt oroliga för att misslyckas för att de tänker på tidigare erfarenheter, medan vissa andra inte alls är oroliga.

vissa är mörkhyade, andra är vita. vissa är svenskar, vissa är utlänningar. vissa gillar lakrits, andra choklad. vissa gillar fotboll, andra gillar tennis. vissa gillar att skratta åt jim carrey, andra tycker han är galen. vissa klarar av att prata om jobbiga saker, andra inte. vissa personer är väldigt öppna, andra är slutna. vissa har större problem med att hantera sina känslor, andra inte.

vi är alla olika. man kan inte jämföra hur olika människor borde reagera. en skadad fotbollsspelare måste få vara ledsen, även om han/hon borde vara glad för att de i alla fall lever. en frisk fotbollsspelare måste få vara ledsen ifall det går dåligt, även om han/hon borde få vara glad för att spela. en tjej som har ångest för att välja mellan tre killar måste få vara ledsen, även om hon borde vara glad som åtminstone har någon som uppskattar henne.

jag är som jag är. jag försöker att ändra på mig, men personlighet ändrar man inte på dag. bara för att jag har två deppdagar på raken betyder inte det att jag tycker att det är så himla synd om mig. jag har aldrig påstått att jag har det värre än någon annan. tvärtom, jag är medveten om att jag är lyckligt lottad. men jag kan inte rå för ifall jag är bekymrad över vissa saker och har svårt för att stänga inne de känslorna jag får av det.  det är sådan jag är. och duger inte det, ja, vad ska jag göra? jag gör redan mitt bästa.

Kommentarer
Postat av: kk

det duger. du duger.

2008-02-05 @ 00:07:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0