fascinerad.

Jag blir bara mer och mer imponerad över sjukvården, inte minst efter det jag har fått se idag. Jag har fått se både angiografi (kranskärlsröntgen) och PCI (ballongvidgning). Vid bägge ingreppen går man in med en ledare (lång ståltrådsliknande grej) antingen genom arteria radialis i handleden eller a. femoralis i ljumsken. Genom röntgenfilm kan man se den här ledaren, men inga kärl alls - läkarna bara skjuter in den här ledaren som så småningom hamnar i hjärtats små kranskärl. Dom är så sjukt skickliga. Väl framme i hjärtat sprutar man in kontrast, och först då blir kranskärlen synliga på röntgenfilmen/bilderna. Läkarna letar förträngningar och tar sedan beslut om ifall det blir PCI eller inte. Blir det PCI för man in en ballong, som man med anpassat tryck blåser upp, och ett stent som vidgar och håller kärlet så i fortsättningen.
Wow säger jag bara.
'
Att skriva rapport är inte lika wow. Att börja på diskussionsdelen är det jobbigaste i rapportprocessen (eller artikelsökningen). Man skriver, suddar, skriver, suddar, eller bara stirrar på skärmen. Efter hundra år lossnar det.
När jag varit duktig nog ska jag ge mig ut på en springtur, och när jag kommer tillbaka tänker jag baka en ruskigt god kladdkaka.
'

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0